lørdag den 23. februar 2013

Ord og tanker...

Jeg kender ikke marie Key, eller måske gør jeg, men uden at vide det. Læste interviewet i bussen i går. Interessant læsning. Måske du bør læse hele interviewet for at forstå sammenhængen, kan anbefales.
Jeg synes hun har fat i noget vigtigt og meget interessant! Har bragt 2 citater fra interviewet med hende i Ud & Se fra denne måned.

"-efterhånden skal der ingenting til, for at folk bliver betragtet som særlinge. Indadvendthed og blufærdighed er totalt sygeliggjort. Hvorimod alle de, som bare sidder og plapre løs, er i høj kurs. Og de kan ingenting! De kan bare plapre. Der er et voldsomt pres for, at alle skal være sociale hele tiden. Men vi har jo brug for alle de små nørder, som bare gerne vil lære noget. Ellers taber vi til Kina. Men i stedet for at lade dem sidde og regne, så presser vi på for at få dem ud i skoven og klatre i træer eller til Norge og stå på ski. Men de skal ikke stå på ski. De skal regne! Vores bruttonationalprodukt afhænger af dem, siger hun med et glimt i øjet"


For hvorfor er det lige dem der plaprer der er i høj kurs? Har selv tænkt tanken, men her er der en der sætter ord på det!

"Jeg fik hjemve, hvis jeg var hjemmefra. Det var ikke noget, der gik mig på. Men lærere og andre børn forældre havde en idé om, at jeg skulle være ligesom de andre. At jeg skulle tvinges med, fordi det ville være godt for mig at overvinde min angst. Jeg kan huske, at vi skulle til Norge på lejrskole i 6.klasse, og jeg turde ikke. Det kom der en masse snak ud af, men det endte med, at jeg fik lov til at blive hjemme og gå i parallelklassen i den uge. Da de kom hjem, skule vi se en video fra turen. Jeg tænkte: Godt, jeg ikke var med! Der var ikke noget i den video, som jeg havde lyst til. Stå på ski, sove i hytter. Så kom min lærer ned til mig, og han tænkte nok, at han vidste, hvad jeg tænkte. Så han sagde, sødt og empatisk: ´Nu er du ked af, at du ikke var med, hva`? Nu hvor du har set filmen´. Jeg måtte svare nej."


Og hvorfor er det at vi skal være så sociale, og mener at vores børn skal være det? Jeg ved godt hvorfor jeg opmuntrer mine egne børn og mine elever til at være sociale. Samtidig blev jeg lidt flov da jeg læste ovenstående...

Kan du mon følge mig?

1 kommentar:

  1. jeg er meget lidt social og jeg mener ikke at vi alle skal råbe op ... dem der råber højst har et problem de må da være super usikker siden de skal føre sig frem de hviler ikke i sig selv ... ang mine børn så lader jeg dem om de vil være dem der råber eller om de vil være de stille bare de er glade og har en ven og bare er det de godt vil være :)

    jeg kan godt følge dig :)

    SvarSlet